tisdag 21 maj 2013

Ja, åren går och med årens gång byggs fördjupad stabilitet. Jag har nyligen blivit ambassadör! För den nationella kampanjen Hjärnkoll.  (H)järnkoll arbetar för att förändra attityder kring 'psykisk ohälsa'. Eller varför inte kalla det för 'psykisk hälsa'? För kanske är det hälsosamt att reagera i ett samhälle som hela tiden tycks springa ifrån själva källan till livet...

'Det är inte ett tecken på god hälsa att vara väl anpassad till ett sjukt samhälle' (citat från någon jag inte minns namnet på... Hjälp mig, någon?)

Jag skapade denna sida för några år sedan, eftersom jag ville skapa ett forum som kunde stödja mina perspektiv kring min egna resa genom en djupgående emotionell kris som kommit att diagnostiseras som 'bipolär sjukdom'. Jag har varit inlagd på LPT (Lagen om Psykiatrisk Tvångsvård) många gånger sedan 2001 och har kämpat envist för att bli hörd och bekräftad i min process och mina personliga perspektiv.

Den psykiatriska vården jag erfarit har varit under all kritik - bältesläggningar, fördomsfulla attityder och avståndstagande, inga samtal/dialog, ensamhet, överdriven medicinering, utsatthet, förvirring osv... (listan kan göras lång)
Idag är min kontakt med den psykiatriska vården god - jag har tränat mig i många år på att bete mig 'adekvat' för att ingen ska göra mig illa längre. Med min egen ökade medvetenhet, som vuxit fram genom idogt sökande i olika terapiformer, kan jag idag förstå när jag måste stanna upp och ta det lugnt.

Det som, bland annat, hjälpt mig i mitt tillfrisknande är:
Bildterapi  & utbildning till bildterapeut (BildterapiInstitutet Niarte, Brevens bruk)
Frigörande andning/Holotropisk andning
Frigörande dans
Kontaktimprovisation
Eget låtskrivande och bildskapande
Kroppskännedom/dans och rörelse

Betydelsefulla lärare/terapeuter
Kenneth Wide & Lena Herö på Niarte
Sigridhur Eythorsdottir (bildterapeut)
Åsa Karlsson (transpersonell terapeut)
Derk Loeks (Living school of Mystery, Yin Shin Yiutsu)
Christian Helmrich (resonansbehandling)
Björn Hultman (leg. terapeut) på Affektvt Centrum, St Görans sjukhus
Astrid Hulterström (Case manager) på Affetivt Centrum, St Görans sjukhus
Magdalena & Håkan på avdelning 53, St Görans sjukhus
Min läkare, Lars Johnsson på Affektivt Centrum
Roine Eriksson
Min pappa och min syster

...och alla mina kära vänner som funnits där under alla år och som påmint mig:

'Du är älskad'
'Du är modig'
'Du är på rätt väg/din väg'

...och genom alla mina relationer strömmar det ordlösa varandet, vilandet, nåden...

Gud, som lever igenom våra hjärtan och bortom...







1 kommentar:

  1. GRATTIS (i efterskott)! Psykisk hälsa ... håller med fullständigt, då jag tror valet av positiva ord/koncept är en förutsättning för att ORKA vara konstruktiv i detta (tunga) område!

    ... En anpassning som enligt min mening får en RIVSTART då vi börjar skolan o som därefter PERMANENTAS under den fortgående "utbildningen" ... efter denna indoktrinering har fördumningen nått nivån i vilken vi "stöttar" varandra i denna process. Suck, suck, suck.

    I stället för att plocka fram vår unika INDIVIDUALITET o EXPRESS-ITIVITET för att få ett VERKLIGT DYNAMISKT LEVANDE SAMhälle att SAMverka o FRODAS i. Suck, suck, suck.

    ... Känns som din erfarenhet o kamp, nu verkligen kommer tillgodo, o utgör en förutsättning för att verka i detta område. STORT TACK!

    En kritik som tyvärr delas av allt för många o utgör motiv till FÖRÄNDRING!
    WELL DONE!

    Tack för att du delar med dej vad/vilka som lett dej dit du är i dag!
    Kan ju inspirera andra som (just) fastnat i mörkret.



    SvaraRadera