fredag 22 februari 2019

En resa till Helande

Kreativitet - Relation - Intimitet - Samspel - Bipolaritet

Föreläsning som handlar om mina egna erfarenheter av en psykisk kris som diagnostiserats som bipolär sjukdom. Under de år då jag balanserat med den har jag också utbildat mig till bildterapeut och
gått i egen terapi samt diverse kurser för personlig utveckling.

I denna föreläsning kommer jag berätta om hur man kan se på hur psyket fungerar - relaterat till anknytningsmönster, lust, kreativitet och relaterande. Dessa kunskaper är väsentliga för förståelsen av all typ av psykisk ohälsa, som jag ser det. Mina perspektiv är, för somliga, kontroversiella. Jag vill inte påstå att det jag säger är giltigt för alla. Men det har hjälpt mig på min väg, och kan möjligen hjälpa andra som kämpar i ett system där lösningar kan tyckas mycket avlägsna ibland...

Jag har myntat begreppet Kreativ Interaktion som ett samlingsbegrepp för min syn på psykets förmåga och intelligens att ständigt sträva efter helhet och läkande, genom en inneboende kreativ intelligens.

Bildligt kan man utgå från cirkeln som en symbol för Självet (C.G Jung) De flesta av oss är fragmenterade/splittrade i vår upplevelse av oss själva, pga tidigare upplevelser, trauman och att vi bär bördan av sådant som inte hör till oss själva.

I denna föreläsning reder jag ut vissa begrepp kring psykets sätt att fungera kreativt. Jag blandar berättande med sånger, och ger också praktiska exempel, genom enkla övningar, för att förståelsen inte enbart ska bli intellektuell.

Upplägg för kvällen:
18.30 - 19.30 Föreläsning
19.30 - 20.00 Fika och mingel
20.00 - 21.30 Rörelse och samtal kring temat

Tid: 14e april, 18.30 - 21.30
Plats: Hälsans hus, Terassen, Fjällgatan 23B, Stockholm
Entré: 200 kr

Väl mött!
Johanna

www.creativeconnection.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar