söndag 24 januari 2016

Är du inte riktigt frisk?!?!?!

Det man kallar för 'bipolär sjukdom' är, som jag ser det, en förmåga.
Där ryms både kreativ förmåga och förmåga till ledarskap och helhetsperspektiv, bland annat. Vad jag vill säga när jag talar om att detta inte är någon 'sjukdom', är att kreativitet, ledarskap o dyl, i sig inte är 'sjukt'.
Däremot är 'tillstånden' man som bipolär kan hamna i (mani/psykos o depression) mycket allvarliga tillstånd. Jag vill, genom att skriva detta, poängtera att det är en ytterst smärtsam och outhärdlig situation när man hamnar i 'ytterlägena', så att säga. Jag har ingen avsikt att på något sätt förminska detta, eller 'försköna' de sköna känslor av upprymdhet som man kan uppleva under hypomana perioder.
Däremot vill jag visa på synsätt som kan vara till hjälp för att härbärgera de 'kreativa påslagen' som uppstår under maniska skov. Och jag vill berätta om värdet av att ge sig själv utrymme när depressionen slår klorna i en. För en depression kan också vara ett sätt att integrera upplevelser och att komma närmare djupet av sin själ.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar