tisdag 4 mars 2014

Bältesläggning

Bältesläggning är en metod/tvångsåtgärd som används inom psykiatrin vid akuta situationer. Ofta ger man samtidigt en injektion med lugnande medicin eller neuroleptika. Vid en bältesläggning spänner man fast patienten kring hand- och fotleder, så att man ligger liksom 'korsfäst' i sängen.

Jag har varit med om bältesläggning så många gånger att jag tappat räkningen, och jag kan rapportera att det är en ytterligt traumatiserande behandling. Inte nog med att man är skör (manisk/psykotisk/schizoid) och helt vidöppen för yttre stimuli (vilket gör att jag oftast gör mycket motstånd, samt att jag upplever situationen som en kamp på liv och död) utan man blir dessutom utsatt för våld, rädsla och aggression från de som borde veta bättre vad de ska göra!

I projektet 'No more', som startats av Anneli Jäderholm och Linda Weichselbraun, är målet att se till att bältesläggning som metod avskaffas inom svensk psykiatri! Anneli och Linda gjorde nyligen en studieresa till Island, där man slutade med bälte redan på 1930-talet.

Läs mer om projektet på

http://no-more.se/index.html

Klicka på länken i högermarginalen.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar