lördag 1 mars 2014

Den 'skammade' skuggan

Psyket är en fascinerande och komplex konstruktion som rymmer många rum och dimensioner.
Jag har svårt att förstå hur det kommer sig att detta perspektiv lyser med sin frånvaro i det 'normativa och evidensbaserade' tänkandet. Varför går 'vi' runt och låtsas som om livet var något annat än vad det är?

Befrielsen från all form av patologi går genom medvetenhet, - som jag ser det - och medvetenheten uppnås genom närvaro, acceptans och kärlek. Med medvetenhet menar jag förmågan att härbärgera den livsupplevelse som rör sig i ett samspel mellan kropp, känsla, tanke och livskraft - och i relation till den situation/de människor jag lever med.

I samspelet mellan människor finns överenskommelser om gränser som inte bör överträdas. Det finns en  överenskommen norm i alla samfund, gemenskaper och samhällen. Vi behöver överenskommelser för att kunna samarbeta med varandra, men vi behöver också finna tilliten till oss själva i så pass hög grad att vi vågar överträda dessa gränser när så behövs - om vi vill uppleva frihet och kraft.
En paradox bland många, i den mänskliga situationen!

När vi träder över gränser gentemot våra medmänniskor - och inser att vi 'gjort fel' - kan det hända att vi upplever skam. Skammen håller någonting ute/borta ifrån vår sociala gemenskap.

I den bipolära situationer - i mitt fall - har skammen handlat om att jag trott att det som är essentiellt 'jag' inte varit välkommet i livet. Bakom/under skammen bor min verkliga styrka och frihet - men inte förrän jag erkänner min skugga!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar