torsdag 26 september 2013

(H)järnkoll

Jag samarbetar med och är delaktig som ambassadör i den nationella kampanjen Hjärnkoll. Genom detta uppdrag har jag fått mera mod att prata öppet om mina svårigheter och styrkor när det kommer till att balansera i tillvaron. Den här bloggen är ett exempel på det. Det ger mig också utrymme och möjligheter att prata om sådant som jag tycker är viktigt när det kommer till hur vi (i samhällsnormen) ser på psykisk hälsa/psykisk ohälsa.

Idag har en länk till denna blogg blivit upplagd på Hjärnkolls hemsida, vilket glädjer mig!
Tack för det!

Jag kommer gärna och föreläser (på din arbetsplats/föreningsmöte/i ditt vardagsrum eller annan lokal där människor kan samlas) om min resa genom en extremt skör och stark process som diagnostiseras bipolär sjukdom I. I mina föreläsningar använder jag mig av egna sånger, bildspel med målningar som tillkommit under processen och berättelser om hur verkligheten kan te sig när förankringen släpper och emotionerna öppnar upp för resor i annorlunda världar...
En hoppingivande föreläsning om trauma och läkning i livets levande dans!

Jag kan också anlitas för att föreläsa för vårdpersonal om bemötande vid psykisk kris.

Boka genom Hjärnkoll, eller via min mail: johas_mark@yahoo.se!

Titta gärna in på Hjärnkolls hemsida och stöd kampanjen!

http://www.hjarnkoll.se/Om-kampanjen/

Psykiska olikheter – lika rättigheter

Hjärnkoll är en nationell kampanj som arbetar för ökad öppenhet kring psykisk ohälsa med målet att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiskt funktionssätt. Motorn i kampanjen är över 300 personer som berättar om sina egna erfarenheter av psykisk ohälsa.

Personligen står jag för perspektivet att det sjuka kan vara friskt och att det friska kan vara sjukt...
Vi kan inte allihop fungera och bete oss på samma sätt. Och tänk vilken tur att det är så! Jag vill verka för ett samhälle med en levande samhällsnorm som tillåter och ger utrymme och stöd för dynamiska uttryck, inre processer, själsliga våndor, stumma avstängdheter, kreativa processer, inre ledarskap, sunda relationer och tillhörighet! Varje människa är unik och när så många människor lider av psykisk ohälsa som idag så måste vi, som samhälle, ställa oss frågor om hur det kommer sig! Ty vi besitter också lösningarna - som jag ser det!

Det är inte människorna det är 'fel' på! Vi människor är ju de som gemensamt utgör vårat samhälle!
Det finns en skatt att hämta i de mänskliga situationer som hamnar utanför ramarna, och helheten i samhället har mycket att vinna på att skapa delaktighet på individens villkor, i stället för stigma och utförsäkringar!

Det var dagens 'predikan'.
Tack för ordet!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar