torsdag 6 augusti 2015

Vad betyder 'bipolär sjukdom' - egentligen?!?!

Jag har skrivit om det förut, men i takt med mitt egna tillfrisknande förändras också mina perspektiv. För frågan återkommer för mig - och har gjort det alltsedan jag hade min första episod 2001 - vad är det som är sjukt i att reagera med kraftfulla symtom på något som är 'sjukt'.

Frågan blir liksom komplex, för här finns ingen'förövare', ingen att skylla på....

Men jag menar att kombinationen av att växa upp i ett familjesystem med 'djupt förborgade hemligheter' och att leva i en kultur som hyllar den begåvning jag besitter - men ändå bortser ifrån den emotionella smärta och isolering jag i mitt hjärta kom att leva med... - Jag menar att det räcker för att man ska hamna i en själslig kris.

En själslig kris är INTE detsamma som 'en kronisk sjukdom'!!! Det är kränkande att, i stället för att bli erbjuden terapi, få gå på krus för 'att lära sig mer om sin sjukdom'.

Vilken jävla sjukdom!!!!! (Ursäkta svordomen)

Jag är i alla fall på god väg att tillfriskna, eftersom jag - i eget sökande och betalandes en massa pengar har funnit tillfredsställande lösningar för mina terapeutiska behov. Bl a har jag gått en utbildning i integrativ bildterapi - vilket innebär att man jobbar med sin egen process parallellt med teoretiska studier i psykologi. En treårig steg-1-utbildning.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar