onsdag 7 augusti 2013

Evidens

Jag är inte 'evidensbaserad - tack och lov! ... Eller borde jag kanske säga 'förlåt', eller kanske bara tigandes lyssna till vad läkaren säger om någonting han påstår med auktoritär säkerhet att jag lider av, att jag 'är' eller att jag 'har'?

Jag har en bipolär diagnos, och under de senaste 7 åren har jag haft samma läkare. Vi har brottats med och diskuterat min situation otaliga gånger under dessa år. 'Problemet' är att jag inte vill äta medicin för min själsliga åkomma. Min läkare tycker att mitt största problem är att jag är så envis. Jag tycker att det är ett stort problem att jag har så svårt att få gehör för hur jag ser på min egen livssituation.

Från mitt inre perspektiv handlar min sjukdom om en själslig kris, med rötter som går djupt ner i min genetiska arvsmassa. Ett perspektiv som av somliga kanske betraktas som 'flummigt' eller ovetenskapligt.

För - Så kan man väl inte säga? Hur kan du veta det?

Jag vet det för att jag känner det.

Men känslan är en irrationell företeelse! Nu blir du nog lite gränspsykotisk i dina funderingar!
Dina känslor är ju sjuka! Du har en kronisk affektiv sjukdom!

Ja, kanske du tycker det... Men jag vet vad jag vet för att jag känner mig själv.

Jag känner mig själv, och jag känner den stress jag bär i min känslighet. Jag kan inte 'bevisa' det. Jag har ingen 'evidens'. Men jag lever. Och jag läker i denna stund.

Varför?

För att jag - äntligen - börjar finna trygghet i mina relationer på jorden!

Det är inte främst 'evidensen' som bär det goda inom psykiatrin - det är de goda relationerna!

Så dagens viktigaste fråga från mig till alla vårdgivare som sliter och kämpar i sitt arbete är:
Hur ser relationen ut?
Hur mår du?

För en verkligt god relation tar form - som jag ser det - när var och en kan utgå ifrån sig själv och därifrån nå fram till en god kontakt. Och goda relationer läker själsliga sår.

Finns det någon evidens för det?

Jag vet faktiskt inte hur mycket forskning som gjorts kring detta, men jag vet vad som har fungerat för mig.

Det räcker för mig. Jag är inte här för att strida.
Det enda jag är ute efter är en ärlig kommunikation - kanske det svåraste vi kan ta oss för som människor!

1 kommentar:

  1. Hm ... Låter som din läkare har problem med o lyssna, samt att du välsignats med ENVISHET!

    Ditt perspektiv bekräftas av Dr. Stanislav Grof, Dr. David Lukoff, Sean Blackwell, Daniel Mackler etc på internet.

    Suck! Vilken ARROGANS! Tänk om psykiatriker bara kunde lyssna, förstå o bekräfta sina patienter! Kanske borde det ingå rollspel i deras utbildning - där de blev utsatta för sin egen "pedestalmentalitet".

    Yes! Goda relationer är av VITAL betydelse för ens välmående!
    Ärlig kommunikation dess plattform, men visst, inte lätt!

    SvaraRadera