fredag 30 augusti 2013

Psykisk hälsa

'It's not a messure of good health to be well adjusted to a profoundly sick society'
'Det är inte ett tecken på god hälsa att vara väl anpassad till ett sjukt samhälle'
Krishnamurti

Jag tar upp detta påstående för att peka på ett dilemma.
Min definition av psykisk hälsa är när jag lever i balans i mitt inre och i relation till de omständigheter jag lever i. Detta omfattar både själsliga, kognitiva och emotionella aspekter. Vi lever i en kultur och i en tid som är obalanserad och fragmentarisk, vilket naturligtvis blir ett stort dilemma när jag kraschar och behöver hjälp att finna balansen igen.

För ensam är inte stark. Ensam blir jag inte 'frisk'. Jag ser människan som ett flockdjur. Vi speglar oss i varandra, vi är varandras speglar. Så när min existentiella smärta och min själsliga nöd nått sin gräns och själen exploderar i kaskader och konvulsioner av sådant jag fyllt mig med, men som inte när min själ, min kärlek och mitt hjärta - då behöver jag möta visdom, kärlek och förståelse.

Livskraften och kärlekens kraft bryter ner allt det i mig som inte fungerar. Det är smärtsamt, förstås. Men det är ett tillfrisknande. Som ett tillfrisknande vill jag betrakta det, och med omsorg vill jag bli bemött när stormarna viner.

För hur ska jag annars någonsin kunna bli verkligt frisk?



...så självklart egentligen...!
Men jag skriver detta just av den anledningen att det inte alls är självklart i den rådande samhällsordningen.
Jag vill bidra till en fördjupad kunskap om själsliga processer, som alltför ofta diagnostiseras och avvisas som 'en sjukdom'. Vilket kan leda till verklig ohälsa, och en massa onödigt lidande!

Jag har varit sjuk. Verkligt och innerligt sjuk. Men min sjukdom var aldrig det den diagnostiserades som. Diagnosen var ett symtom. Ett symtom på en obalans, sprungen ur ett verkligt problem och en verklig sjukdom - en bristande samordning och kontakt mellan den mentala intelligensen och hjärtats närvaro.

Jag tycker mig uppfatta en dylik brist på samordning och kontakt inom flera områden i vårt samhällssystem.
Vad kan vi göra åt det - förutom att försöka finna denna balans i oss själva?

Jag är på bättringsvägen!
Jag vill 'komma tillbaka' till mitt samhälle och sprida glädje, kärlek och visdom!
Jag kan inte komma tillbaka till det som var. Jag får skapa nya vägar.
Ett försiktigt litet steg i taget...





2 kommentarer:

  1. I min värld är du VERKLIGEN tillbaka :) Jag tror
    att du inte bara är tillbaks utan även sätter ett finger på den "ömmaste" punkten i samhälls-
    systemet, nämligen de som är drabbade av
    psykisk ohälsa(obalans). Där individers naturliga evolutionära processer stoppas upp med bl a mediciner pga omedvetenhet och i brist på tillräckliga resurser.
    Varför inte bygga upp kompetenta enheter/team som assisterar dessa föregångare till högre medvetande nivåer.

    Trots detta är jag verkligen TACKSAM för alla - psykiatrisk personal, polis, sociala myndig-heter etc o för allt positivt de gör inom detta område. Ribban bör bara höjas en aning, sedan litet till, o litet till etc.

    SvaraRadera
  2. Ja! Låt oss bygga kompetenta team med kapacitet att vända vånda och lidande till utvecklande möjligheter!

    SvaraRadera